Maslinovo ulje, riba, orasi, soja i mahune štite od raka dojke

Maslinovo ulje sadrži spojeve sa snažnim antitumorskim djelovanjem, a rak potiče previše mlijeka i mesa. Unos prosječno jednog alkoholnog pića svaki dan povećava rizik za razvoj karcinoma za 10 posto.
Čak 60 posto karcinoma kod žena u razvijenim zemljama može se povezati s različitim prehrambenim čimbenicima, kaže doc. dr. sc. Darija Vranešić Bender, direktorica Vitaminoteke.
Karcinom dojke je drugi najčešći oblik karcinoma općenito i najčešći oblik karcinoma kod žena, nastavlja.
– Učestalost karcinoma dojke otprilike je pet puta veća u razvijenim nego u nerazvijenim zemljama, a prehrambeni čimbenici koji potiču karcinom dojke uključuju pretilost i unos
alkohola. Pokazalo se i da unos prosječno jednog alkoholnog pića svaki dan povećava rizik
za razvoj karcinoma za 10 posto. Postoje i podaci prema kojima pretilost povećava rizik od razvoja karcinoma dojke kod žena u postmenopauzi za 50 posto – kaže nutricionistica Vranešić Bender.
Dodaje da ostali čimbenici koji se vežu uz povećan rizik razvoja karcinoma dojke uključuju prekomjeran unos masnoća, mesa, mlijeka i mliječnih proizvoda, te smanjen unos voća i
povrća, prehrambenih vlakana, fitoestrogena i maslinova ulja. S druge strane, studije provedene tijekom proteklih pedeset godina pokazale su kako je učestalost raka dojke značajno niža u žena koje žive na Mediteranu u odnosu na žene zapadnog svijeta, kaže Vranešić Bender.
– Budući da stanovnice Mediterana rjeđe obolijevaju od karcinoma dojke, španjolski
znanstvenici ispitali su ima li mediteranski način prehrane ulogu u prevenciji.
Rezultati su pokazali da ispitanice koje su slijedile mediteransku prehranu obogaćenu maslinovim uljem, imaju čak 62 posto niži rizik od razvoja ove maligne bolesti – kaže nutricionistica Vranešić Bender.
Dodaje da se dobar dio zasluga može pripisati visokom unosu ekstra djevičanskog
maslinova ulja, koje sadrži fenolne spojeve sa snažnim antitumorskim djelovanjem.

Šest osnovnih koraka prevencije raka dojke

• Održavanje adekvatne tjelesne mase tako da BMI (indeks tjelesne mase) bude u
rasponu od 18,5 do 24,9
• Redovita tjelesna aktivnost
• Ograničen unos alkohola
• Adekvatan unos raznovrsnog voća i povrća (minimalno 400 grama dnevno,
a poželjno je 800 grama dnevno)
• Ograničen unos zasićenih masnoća i soli
• Ograničen unos procesiranih proizvoda, posebice mesa i mesnih prerađevina

Top hrana za prevenciju raka

  • Zdrave masti – Svakodnevno koristite ekstra djevičansko maslinovo ulje
  • Orašasti plodovi – U prehranu uključite sjemenke, orašaste plodove i ulja sjemenki
    (laneno, bučino, konopljino ulje)
  • Mahunarke – Neka vaša prehrana obiluje mahunarkama: slanutkom, mahunama,
    graškom, grahom, sojom
  • Voće i povrće – Svakodnevno jedite 5 ili više serviranja voća i povrća
  • Zdrave zamjene – Punomasne mliječne proizvode ograničite i zamijenite
    napicima od zobi, riže, soje, pira i badema
  • Riba – Ribu jedite često, a unos crvenog mesa ograničite
(24sata.hr)