Algoritam života i smrti: Čije bi živote računala trebala žrtvovati u prometnoj nesreći?

Kako će autonomni automobil, odnosno računalo reagirati ako bude moralo
birati između spašavanja, tj. žrtvovanja života obitelji u automobilu i pješaka
na cesti.
“Nikada u povijesti čovječanstva nismo dopustili računalima da autonomno odlučuju
tko će živjeti, a tko umrijeti, u djeliću sekunde i bez ljudskog nadzora. Uskoro ćemo prijeći
taj most”,
 komentar je znanstvenika iz MIT-a koji su još prije 4 godine počeli s istraživanjem
s kojim su htjeli saznati kako ljudi razmišljaju o budućnosti u kojoj će računala koja upravljaju automobilima morati donositi neke jako teške odluke. Naime, postavlja se pitanje kako će računala reagirati u situacijama u kojima su prometne nesreće neizbježne i hoće li spašavati određenu grupu ljudi, namjerno ugrožavajući drugu grupu ljudi.
O ovakvim pitanjima, kao i pitanjima odgovornosti dugo će se još razgovarati i pitanje
je hoćemo li ikada dobiti pravi odgovor, odnosno postoji li uopće pravi odgovor na takve dileme. Tijekom četiri godine MIT je na internetskim stranicama proveo istraživanje u
kojem je sudjelovalo čak 40 milijuna ljudi koji su odgovarali na pitanja što bi autonomni automobili trebali napraviti u određenim situacijama – npr. hoće li računalo, u slučaju
da mora birati, žrtvovati putnike u vozilu ili: uspješnu poslovnu osobu, poznatog kriminalca, grupu starijih ljudi, krdo krava ili pješake koji prelaze cestu iako im je rečeno da ne smiju prijeći cestu.
Nakon četiri godine istraživanja iz MIT-a su napokon objavili rezultate koji pokazuju
očekivane zaključke – ljudi žele spasiti što više ljudskih života, spasit će ljude prije
nego životinje te će radije spasiti mlađe osobe umjesto starijih.
Istraživanje je pokazalo i manje trendove spašavanja ženskih osoba u odnosu na muške,
osoba višeg statusa u odnosu na siromašnije te spašavanje pješaka u odnosu na osobe u vozilu.
Iz MIT-a napominju kako ovo nije nikakvo stručno i kontrolirano istraživanje,
već više online igra s kojom se “ne mogu dobiti odgovori na komplicirane dileme
koje stoje pred autonomnim vozilima”.
Također, ovo je istraživanje pokazalo i neke različitosti među kulturama – najveći naglasak
na spašavanju života pješaka pokazali su Japanci i Norvežani, a najmanji Kinezi i Estonci,
najveći naglasak na spašavanje života mladih pokazali su Francuzi i Grci, a najmanji u
Tajvanu i Kini.
Iz MIT-a kažu kako bi, prije nego što dopustimo računalima donošenje etičkih odluka,
moramo provesti globalnu konverzaciju kako bi “iskazali svoja razmišljanja kompanijama
koje će dizajnirati moralne algoritme i tijelima koja će donositi zakone i pravila”
.
(Zimo.hr)